Ako udržať predpísanú rýchlosť v obci ? Je to možné ? Ano je !

Autor: Jan Vitkovič | 2.12.2013 o 7:25 | (upravené 16.1.2015 o 7:26) Karma článku: 5,30 | Prečítané:  1180x

Na Hlavnej ulici v obci Dvorianky dlhodobo praskajú rodinné domy a to vďaka otrasom 24 hodín denne z prejazdu kamionovej dopravy, ktorá pri prejazde obcou nedodržuje stanovené rýchlosti 40 km/h a 50 km/h. Je možné donútiť kamionovú dopravu jazdiť obcou podľa predpisov ? Súčasne realizované opatrenia na upokojenie dopravy v obci Dvorianky na Hlavnej ulici sú v každom prípade nedostačujúce a neodborné. Urobili sme náš optimálny návrh riešenia. Rýchlosť 40 a 50 Km/h je možne v obci udržať. Ako na to ?

Spomaľovač pred RD - jazda v protismere

Spomaľovač pred RD - jazda v protismere

Na Hlavnej ulici v obci Dvorianky dlhodobo praskajú rodinné domy a to vďaka otrasom 24 hodín denne z prejazdu kamionovej dopravy, ktorá nedodržuje stanovené rýchlosti 40 km/h a 50 km/h. Je možné donútiť kamionovú dopravu jazdiť obcou podľa predpisov ? Súčasne realizované opatrenia na upokojenie dopravy v obci Dvorianky na Hlavnej ulici sú v každom prípade nedostačujúce a neodborné. Urobili sme náš optimálny návrh riešenia. Rýchlosť 40 a 50 Km/h je možne v obci udržať. Ako na to ?

Riešenie kritickej situacie na ceste I/79 v obci Dvorianky – hluk, vibracie a emisie z tranzitnej kamionovej dopravy - zdravie poškodzujuci stav si vyžaduje samozrejme komplexne riešenie ako spoplatnenie cesty I/79 a vybudovanie obchvatu obce, v článku rozoberám riešenie na donútenie kamionovej dopravy aspoň udržať povolené rýchlosti, čo by v každom prípade znížilo otrasy, ktoré ničia naše rodinné domy a zdravie.

 

Aký je stav ? Prečo kamiony nedodržuju predpisané rýchlosti v obci ?

Pretože ich k tomu nič nenúti. Súčasné spomalenie dopravy je v obci riešené nekomplexne a neodborne, sú osadené iba dva spomaľovače, jeden na vjazde do obce zo smeru od Prachovian a druhý je osadený tak neuveriteľne, že sa tomu ani nechce veriť a to teda priamo pred rodinnymi domami na začiatku obce zo smeru od Hriadok. Ako také riešenie mohol dať niekto vôbec na papier ?

Otrasy 24 hodín denne - Praskajú rodinne domy - Kamera vo vitríne

Otrasy 24 hodín denne - Kamera za oknom

Nie je riešené spomalenie kamionov pred vjazdom do obce, ani na samotnom rozhraní zastavaného/nezastavaného územia (na vjazde do obce),  ani na prejazdnom úseku v obci a už vôbec nie na výjazde z obce. Prečo by kamiony dodržiavali teda predpísanu rýchlosť ?

Navyše súčasne riešenie spomalenia dopravy - umiestenie spomaľovača v obci priamo pred rodinnymi domami (RD č.126) zpôsobuje okrem hluku aj otrasy a emisie NO2 .

Pri brzdení ťažkej kamionovej dopravy priamo pred rodinnymi domami v obci Dvorianky (RD č.124,125 a 126) vznikajú okrem hluku aj vibracie - dynamicke vibracie ako prenos kmitania a otrasov do základov budov rodinných domov ako aj ďalej vznikajú škodlivé emisie NO2 v ovzduší z výfukovych plynov nákladnych vozidiel - kamionov, vzhľadom na brzdenie a následnu akceleraciu, čím sa do ovzdušia dostáva značné množstvo výfukovych plynov z motorov ako aj z trenia brzdnych doštičiek a trenia gúm kolies o asfalt a to všetko priamo pred rodinnimi domami v obci.

PB030035.JPG

 

Jazda v protismere, normálna vec

Ďalšou skutočnosťou je to, že kamionova doprava bežne prechádza do protismeru a teda spomalenie je neúčinné a dokonca spôsobuje hlukotrasy a emisie NO2. Nižšie fotografie prejazdu kamiona v protismere, ktorý nie je vôbec spomalený.

0118.jpeg  0136.jpeg

0147.jpeg  0155.jpeg

Video z prejazdu kamiona v protismere:

 

 

 

 

Ako riešiť teda spomalenie ? Aký použiť spomaľovač ?

Optimálnym riešením je použiť spomaĺovací prvok - Typ je modifikacia vloženého ostrovčeka podľa obr.6.3 v TP15-2005 (bez priechodu), kde už nie je možné prechádzať v protismere, pretože obe jazdné pruhy sú vlastne vybočené a navyše toto riešenie súčasne zamedzí aj neprimerané zrýchľovanie pri výjazde z obce:

OBR-6.3.JPG

 

Upokojovanie dopravy v obci - poďme na to

Cieľom dopravného upokojovania cestného prieťahu (TP15/2005) je zabezpečiť prostredníctvom planovacích, projektových, stavebných, organizačných a regulačných opatrení zníženie rýchlosti vozidiel na úroveň želanej rýchlosti vo vzťahu k zvýšeniu bezpečnosti cestnej premávky a zlepšeniu kvality života obyvateľov a návštevníkov v okolí prieťahu. Teda zníženie rýchlosti vozidiel nemôže byť ponechané na voľbu samotných vodičov, ale týmito opatreniami musia byť vodiči k zníženiu rýchlosti priamo donutení – to riešia práve technické predpisy TP15/2005.

TP15/2005 (Upokojovanie dopravy) - Technické podmienky určujú zásady navrhovania prvkov upokojovania dopravy na úsekoch cestných prieťahov v zastavaných územiach obcí, pričom priamo nadväzujú na STN 736101, STN 736102 a STN 736110. TP sa môžu použiť aj pri navrhovaní prvkov upokojovania na miestnych komunikáciách obdobného charakteru, ako sú cestné prieťahy. Technické podmienky sú určené projektantom, investorom pozemných komunikácií, ako aj pracovníkom štátnej správy a samosprávy. Autorom TP je STU Bratislava, Stavebna fakulta, Katedra dopravnych stavieb, vypracované pre Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR - MDVaRR SR.

Technické podmienky - TP15/2005 sú k nahliadnutiu na tejto stránke.

 

Upokojovanie dopravy v obci - základne členenie  

Dopravu v obci je nutné upokojiť v každom prípade podľa požiadavky na zmenu spôsobu jazdy a teda podľa charakteru úseku cestného prieťahu:

1. pred vjazdom do obce
2. na samotnom rozhraní zastavaného/nezastavaného územia - na vjazde do obce
3. na prejazdnom úseku v obci
4. na výjazde z obce

Je množstvo hlavných typov prvkov na upokojovanie dopravy podľa týchto jednotlivých úsekov a sú zobrazené na obrázku 6.5 - Katalóg prvkov upokojovania dopravy:

 OBR-6.5.JPG 

 

 

Upokojovanie dopravy v obci - prečo to teda nejde ?

Prečo sa už premrhali 2 roky ? Je to neodbornosť alebo ide už priamo o úmysel ? Prečo to kompetentné orgány nechcú riešiť ? 

 

Ako udržať teda predpísanú rýchlosť v obci ? Je to možné ? Ano je.

Je množstvo hlavných typov prvkov na upokojovanie dopravy podľa jednotlivých úsekov a sú zobrazené na obrázku 6.5 - Katalóg prvkov upokojovania dopravy vyššie. Dopravu treba spomalit pred vjazdom do obce, na vjazde do obce, na prejazde cez obec a na vyjazde z obce.

 

 

Pre úplnosť uvádzam informacie o našom podaní na komisiu EU:
http://janvitkovic.blog.sme.sk/c/341601/Je-mozne-v-EU-poskodzovat-zdravie-ludi-kamionovou-dopravou.html

 

Adresa petičného výboru: http://dvorianky5.webnode.sk/

 

 

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

PLUS

Anton Zajac: Jediná šanca pre Slovensko je nová slušná strana

Nežijeme v liberálnej demokracii, ale v oligarchii, hovorí spolumajiteľ Esetu Anton Zajac.

KOMENTÁRE

Ako delfíny neprežili v službách ruského štátu

Plán počítal s 500 druhmi zvierat. V súčasnosti je v oceániu asi tridsať zvierat.

TECH

Bývalý šéf Newyorskej univerzity: Šikovní ľudia tu boli skôr ako školy

Existujú rôzne formy univerzitného vzdelania, najdôležitejšie je nájsť študentom to najvhodnejšie, hovorí pre SME JOHN SEXTON.


Už ste čítali?